Tartalom:
Az Artmagazin cikkei a kortárs és klasszikus művészet témakörében jelennek meg a magyar és a nemzetközi eseményekre, kutatásokra, irányzatokra, trendekre egyaránt fókuszálva. Érdeklődésünk a határterületekre is kiterjed: divat és design éppúgy téma nálunk, mint mondjuk a színházművészet, építészet, zene képzőművészeti kapcsolódási pontjai.
ARTMAGAZIN 117.
Címlapunkon New York, ami még mindig a világ közepének számít, és ahol nagy
teljesítmény karriert csinálni. Főleg ha ez olyasmiket jelent, mint például
közreműködni egy Midnight Project kitalálásában és megvalósításában. Vagyis
abban, hogy a Time Square elektronikus kijelzőtábláin egy hónapig minden éjfél
előtt három percen keresztül egy kortárs művész animációja tűnjön fel
fényreklámok helyett. Szántó András részt vett ebben is - beszélgetésünkből
kiderül, mi mindenben még. Következő cikkünk szintén ottani, csak régebbi
karrierekről szól, Kárász Ilonkáéról, aki sok más műfajban is alkotott, de
különösen sikeres azzal lett, hogy rengeteg rajza került a The New Yorker
borítójára. Amin később egy másik magyar, Bányai István rajzai is feltűntek, az
újság ugyanis máig őrzi a hagyományt: a címlapon is, és belül is rajzolt
illusztrációkat közölnek.
Az is érdekes téma, 1945 után hogyan került egy csomó fiatal művész és
értelmiségi Rómába (például Vera Molnar, de róla külön cikkben írunk), az ottani
magyar akadémiára, majd a vasfüggöny legördülte után melyikük jutott ki
Párizsba és ki ragadt itthon. Hogyan zajlott mindez, illetve hogyan éltek fiatalok
valamiféle furcsa exlex állapotban a háború után. Vagy hogy a Budapesti
Történeti Múzeumban most látható magyar származású, de Franciaországba
kikerült fotósok közül kinek milyen áron kelnek el a képei a
műkereskedelemben, és hogyan lehet kortárs magyar fotóval betörni a
nemzetközi piacra. Még ha nem is olyan elsöprő sikerrel, mint ahogy a Rubik-
kocka tette egy, a The Observerben 1979-ben Hatoldalú varázslat címmel
megjelent cikket követően. Erről is írunk, az eredetileg szemléltetőeszköznek
indult bűvös kis tárgyat a korszak dizájntörténeti összefüggéseibe helyezve.
Kiállításkritikát is közlünk, művész ír benne művészről, és arról, mit jelentett a
80-as években felnövő generációnak az ATARI Joystick, egy másik cikkünk egy
másik kiállításról pedig azt elemzi, hogy néz ki egy mai, kortárs képzőművész
úgynevezett elefántcsonttornya.
Következő cikkünk helyszíne egy argentin temető, a benne található síremlékek
kapcsán elmesélhető horrortörténetek közül Evita Perón holttestének kálváriája
a legrémesebb, ami pont hihetetlenségével világít rá történelmi helyzetek
abszurditására. Aztán újra grafika, azt a kiállítást ajánljuk, ami a Párizsban
"makaróni" stílusával fantasztikus sikereket elért Alfons Mucha műveiből mutat
be válogatást.
És az olvasnivaló: egy gyerekkori emlékből kinőtt, több évtizedes kutatás
eredménye, a régóta Svájcban élő magyar festőnő, Varga Mária könyve, amit a
Bauhaus egyik hallgatójáról (majd rövid ideig oktatójáról), a textilművész Berger
Ottiról írt. Közvetlen tanulságokkal járó történet.
TARTALOM
ARTANZIX
Interjú
Winkler Nóra: EGÉSZ ÉLETEM AJTÓKON BEKOPOGÁSOK SOROZATA
Beszélgetés Szántó Andrással
Háttér
Szuda Barna - Vincze Miklós: CÍMLAPSZTORIK
Magyar rajzolók a világ közepén
Gutenberg-galaxis
Topor Tünde: TÜNDÉRORSZÁG, OTT VAN A VILÁGNAK VÉGE, A TENGER AZON TÚL TŰNIK
SEMMISÉGBE.
Varga Mária: Ég és föld között - Berger Otti, a vörösmarti textilművésznő
Történet
Gréczi Emőke: A NÉGY APOSTOL ÉS A TÖBBIEK
Reigl és Hantai körei a negyvenes években
Kiállítás
Kumin Mónika: MONOTONITÁS, SZIMMETRIA, MEGLEPETÉS
Vera Molnar a Kiscelli Múzeumban
Dizájntörténet
Lépold Zsanett: A KOCKA NINCS ELVETVE
Minden, amit a Rubik-kockáról tudni akarsz
Műkereskedelem
Martos Gábor: SENKI TÖBBET? AU REVOIR!
"Francia-magyar" fotósok a műtárgypiacon
Interjú
Nagy Sára Vilma: DEHÁT EZT ADTUK BE TAVALY!
Beszélgetés a A TOBE Gallery alapítóival
Kiállításkritika
Kodolányi Sebestyén: SANYI JOY
explicite toujours - Bodó Sándor kiállítása a galeri ffrindiauban
Egy kép
Margl Ferenc: SZÉDÍTŐ MAGASSÁG
Komoróczky Tamás: A stílus maga a pillér
Emlékhelyek
Gereben Katalin: BUENOS DÍAS MUERTE!
Az elbűvölő és hátborzongató Recoleta temető Buenos Airesben
Kiállítás
A. Kovács Ágnes: NŐ + SZIROM
A Mucha-recept
Artanzix - Fáy Miklós
Kiadás éve: 2019
Oldalak száma: 80 oldal
Kötésmód: pur ragasztókötés
ISBN: 9771785306373
EAN: 9771785306373